အခုေတာ့ အေျခအေနေတြက ေျပာင္းသြားျပီ။ ရန္ကုန္နဲ႔ မႏၱေလးအပါအ၀င္ ျပည္တြင္းက ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ လြတ္လပ္စြာ က်င္းပခြင့္ရျပီ။ ျပည္ပက နုိင္ငံေရးတက္ၾကြသူ အေတာ္မ်ားမ်ားလည္း အဲဒီအခန္းအနားဆီ တက္ေရာက္ခြင့္ရေနျပီဆုိေတာ့ ဒီနွစ္ေလလွႈိင္းေပၚမွာ ျပည္ပက အခန္းအနားအစား မင္းဓမၼလမ္းက အခန္းအနား သတင္းေတြကပဲ ေနရာယူထားခဲ့တာ သဘာ၀က်ပါတယ္။ ၂၅ နွစ္တာ ကြဲကြာ ေနၾကရတဲ့ ရဲေဘာ္ရဲဘက္၊ လုပ္ေဖာ္ကုိင္ဖက္ေတြ ျပန္ေတြ႔ၾက၊ ေဆြးေႏြးၾက၊ ျငင္းခုန္ၾကနဲ႔ တကယ့္ ရင္ခုန္ဖြယ္ေန႔ေတြျဖစ္မယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။
သတင္းတခ်ဳိ႕လည္း ညီလာခံမတုိင္မီ ထြက္လာခဲ့ပါေသးတယ္။ အစုိးရလူေတြကုိ ဖိတ္ရပါ့မလားဆုိျပီး ဗကသေခၚ ဗမာနုိင္ငံလုံးဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢက အခန္းအနား မတက္ဘူးဆုိတဲ့ သတင္းမ်ဳိး။ အလားတူ Facebook ေပၚက ေ၀ဖန္ခ်က္ေတြကလည္း အြန္လုိင္းခ်စ္သူေတြအၾကား အေတာ္ အသံက်ယ္ခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ကေတာ့ ဒီမုိကေရစီေခတ္မွာ အျမင္မတူတာေတြကို ဒီလုိထုတ္ေျပာတာဟာ အထူးအဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ အျမင္မတူတဲ့လူေတြ စုေပါင္းအလုပ္လုပ္နုိင္ျခင္းကိုက ဒီမုိကေရစီရဲ့ အေျခခံသေဘာတရားတခုပဲ မဟုတ္လား။
မတူတဲ့အျမင္ေတြကုိ စုစည္းျပီး ၈ ေလးလုံး ေငြရတု ေၾကျငာစာတမ္းအျဖစ္ ထုတ္ျပန္နုိင္ခဲ့တာကေတာ့ အေတာ္ထူးျခားတဲ့ တုိးတက္မႈအျဖစ္ က်ေနာ္ျမင္မိပါတယ္။ တျခားသူေတြအတြက္ေတာ့ မသိပါ။ နယ္စပ္ေဒသမွာ ၁၀ နွစ္ ေက်ာ္အေျခစုိက္ျပီး လက္နက္ကုိင္တုိက္ပဲြ၀င္ခဲ့ဖူးတဲ့ ABSDF တပ္ဖြဲ႔၀င္ေဟာင္းတဦးအေနနဲ႔ကေတာ့ ေငြရတုေၾကျငာစာတန္းပါ ”ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု” ဆုိတဲ့အခ်က္က ၾကက္သီးေမြးညွင္းထေလာက္တဲ့အထိ က်ေနာ့္ကုိ ရင္ခုန္ေစပါတယ္။ ‘”ကၽြႏု္ပ္တုိ႔သည္ ကုိယ့္ၾကမၼာ ကုိယ္ျပ႒ာန္းပိုင္ခြင့္ရွိ၍ တန္းတူညီမွ်မႈရွိေသာ ဒီမုိကရက္တစ္ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုႏုိင္ငံေတာ္သစ္ကုိ ထူေထာင္ရန္လုိအပ္သည္ဟု အေလးအနက္ခံယူသည္” လုိ႔ ေဖာ္ျပထားခ်က္ဟာ တကယ့္ ထူးျခားမႈျဖစ္ပါတယ္။
ဒီဆုံးျဖတ္ခ်က္ဟာ ABSDF အဖြဲ႔ရဲ့ ဦးတည္ခ်က္ ၄ ရပ္ထဲက အေရးၾကီးဆုံးအခ်က္တခုပါ။ ၂၅ နွစ္တာအတြင္း ABSDF အဓိက လုပ္နုိင္ခဲ့တာကလည္း ဒီအခ်က္ပဲျဖစ္တယ္လို႔ ဆုိခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္တခါ လႊတ္ေတာ္ဥကၠဌ ဦးေရႊမန္းတုိ႔လုိ ပုဂၢဳိလ္မ်ဳိးေတြကအစ ဖက္ဒရယ္ဆုိတဲ့စကားလုံးကုိ စတင္သုံးစြဲသံၾကားလာရတဲ့အတြက္ ဒါေတြဟာ တုိင္းရင္းသားစည္းလုံး ညီညြတ္ေရး၊ အနာဂတ္ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အေရးၾကီးတဲ့ဆုံးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ဒုတိယပုိဒ္မွာေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒဟာ အထက္ေဖာ္ျပပါ ဒီမုိကရက္တစ္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုနဲ႔ မကုိက္ညီတဲ့အတြက္ ျပန္ျပင္တာ သို႔မဟုတ္ အသစ္ျပန္ေရးတာ လုပ္ဖုိ႔လုိတယ္လို႔ ဆုိထားပါတယ္။ တတိယပုိဒ္မွာေတာ့ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုေပၚလာေအာင္ “ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကုိ ဦးတည္ေသာ၊ အမ်ိဳးသားအင္အားစု အားလုံးပါဝင္သည့္ ညီလာခံတစ္ရပ္ကုိ က်င္းပရန္ လုိအပ္သည္ဟု အေလးအနက္ ခံယူသည္” လို႔ လုပ္ငန္းစဥ္ကုိ ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
ေမးစရာရွိတာက ဒီဆုံးျဖတ္ခ်က္ကုိ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘယ္သူေတြက တာ၀န္ယူအေကာင္ထည္ ေဖာ္မွာလဲဆုိတာပါပဲ။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆုိရင္ အလားတူ ခပ္ဆင္ဆင္တူတဲ့ တုိင္းရင္းသားအင္အားစု အားလုံးပါ၀င္တဲ့ ဒုတိယ ပင္လုံ ညီလာခံေခၚမယ္ဆုိတဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္တခု ၂၀၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပဲြ မတုိင္မွီက က်ယ္္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ထြက္ေပၚခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပဲြကုိ NLD ပါတီ၀င္သြားျပီးေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ ဒီကိစၥ ဘာအသံမွ မၾကားရေတာ့ပါဘူး။ အခု ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကလည္း အဖ်ားရႈးသြားမွာလား။ ဘယ္သူေတြနဲ႕ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘယ္လို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ၾကမလဲ။
က်ေနာ္ကေတာ့ ၈ ေလးလုံးေငြရတု အလြန္ဟာ အတိတ္ကုိ ျပန္ေျပာင္းသုံးသပ္ျခင္းနဲ႔ အေရွ႕ကို ေမွ်ာ္ၾကည့္ျခင္း နွစ္ခုကုိ ျပိဳင္တူသြားသင့္ပါတယ္။ အတိတ္က ေပးဆပ္သူေတြအေၾကာင္း ဘာမွမပါပဲ အနာဂတ္ သက္သက္ကိုသာ အာ႐ံုမျပဳသင့္ပါဘူး။ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္ေတြ အစဥ္အျမဲ သတိရေနေစဖို႕ ၈ ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံအတြင္း ေပးဆပ္သြားသူေတြ၊ က်ဆုံးသြားသူေတြကို မွတ္တန္းတင္ ဂုဏ္ျပဳထားတဲ့ အမွတ္တရ ေက်ာက္တိုင္ ျဖစ္ျဖစ္ ေဆာက္လုပ္တာမ်ိဳး လုပ္သင့္ပါတယ္။
အခုထိ လုပ္ေပးဖုိ႔ အစီအစဥ္ ရွိတယ္ဆုိတာမ်ိဳးလည္း အသံမၾကားရေသးပါဘူး။ ဒီထက္ ပုိအေရးၾကီးတာက ျဖစ္ရပ္မွန္ကို စုံစမ္းေဖာ္ထုတ္မွတ္တမ္းတင္တာမ်ိဳး၊ ေသဆုံးသူေတြအတြက္ တာ၀န္ရွိသူေတြဖက္က ေတာင္းပန္တာမ်ိဳးလည္း လုပ္ဖို႕လုိမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဒီလုိ လုပ္သင့္တယ္ဆုိျပီး လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔ေတြရဲ့ေတာင္းဆုိခ်က္ေတြ ထြက္ေပၚလာေပမယ့္ မင္းဓမၼညီလာခံရဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြ၊ မွတ္တမ္းတင္ခ်က္ေတြထဲမွာေတာ့ အတိတ္ကျဖစ္ရပ္အတြက္ ဘာမွညႊန္းဆုိ ေဖာ္ျပထားတာ မေတြ႔ရပါဘူး။
တနည္းအားျဖင့္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကုိ သြားတဲ့အခါ အတိတ္ကျဖစ္ရပ္ အမွန္တရားကုိ မေဖာ္ထုတ္ဘဲနဲ႔ အားလုံးကိုေမ့ပစ္ျပီး ဒီတုိင္း ဆက္သြားလုိ႔ ရရဲ့လား။ ေရရွည္မွာ အာမခံခ်က္ ရနုိင္ပါ့မလား။ ေတာင္အာဖရိကမွာေတာ့ အမွန္တရားေဖာ္ထုတ္ေရးနဲ႔ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဆုိျပီး နွစ္ခုကို တျပိဳင္တည္းသြားခဲ့တယ္လုိ႔ ေလ့လာသူေတြက ဆုိပါတယ္။ ျမန္မာနုိင္ငံမွာေရာ ဘယ္လုိ သြားသင့္သလဲ။ အနည္းဆုံး က်ဆုံးသြားသူေတြအတြက္ အမွတ္တရ ေက်ာက္တုိင္စုိက္တာမ်ဳိးအတြက္ေတာ့ အျငင္းမပြားသင့္ဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။
အေနအထားအရ ေတာင္အာဖရိကက နည္းနည္း ေဝးပါေသးတယ္။ အိမ္နီးခ်င္း ထုိင္းနုိင္ငံမွာ အတိတ္က ျဖစ္စဥ္ေတြအတြက္ ဘယ္လို မွတ္တမ္းတင္ ဂုဏ္ျပဳထားသလဲဆုိတာကို ေလ့လာသင့္တယ္ ထင္ပါတယ္။ ဘန္ေကာက္ျမိဳ႕လယ္ ျမဘုရားနဲ႔ သိပ္မေ၀းတဲ့အရပ္က ဒီမုိကေရစီေက်ာက္တုိင္ၾကီးေဘးမွာ ဒီမုိကေရစီေရးအတြက္ ဆႏၵျပရင္း က်ဆုံးသြားသူေတြအတြက္ အမွတ္တရ ေက်ာက္တုိင္တခု စုိက္ထားပါတယ္။ ၁၉၇၃ ခုနွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၁၄ ရက္ေန႔က ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ လူဦးေရ သန္းတ၀က္နီးပါး တက္ေရာက္ခဲ့တဲ့ အာဏာရွင္ ဆန္႔က်င္ေရး ဆႏၵျပပဲြကုိ စစ္တပ္က ပစ္ခတ္ျဖိဳခဲြစဥ္ က်ဆုံးသြားသူေတြအတြက္ အခုလုိ အမွတ္တရ ေက်ာက္တုိင္စုိက္ထားတာပါ။
မွတ္တမ္းေတြအရ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြ ဦးေဆာင္တဲ့ အဲဒီဆႏၵျပပဲြအတြင္း က်ဆုံးသူ ၇၀ ေက်ာ္ ရွိျပီး ဒီလူေတြအတြက္ အမွတ္တရ ေက်ာက္တုိင္ စုိက္သင့္ မသင့္ အျငင္းပြားခဲ့တာ နွစ္ ၃၀ နီးပါးၾကာတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ က်ေနာ္ ဘန္ေကာက္မွာ ေနထုိင္စဥ္ ကာလ ၂၀၀၀ ခုနွစ္၀န္းက်င္မွာ ဒီေက်ာက္တုိက္ အုတ္ျမစ္ခ်နုိင္ဖို႕ က်င္းပတဲ့ပြဲေတြ ကုိုယ္တုိင္ တက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ၂၀၀၂ ခုနွစ္မွာေတာ့ ေက်ာက္တုိင္ကုိ တရား၀င္ ဖြင့္လွစ္နုိင္ခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ၁၉၇၃ ကေန ေရတြက္မယ္ဆုိရင္ အခင္းျဖစ္ျပီး ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ၾကာမွ အမွတ္တရ ေက်ာက္တုိင္တခု စိုက္နုိင္ခဲ့တာပါ။
က်ေနာ္တို႕ေရာ ႏွစ္ ၃၀ အခ်ိန္ယူဖုိ႔ လုိမလား။ ေသခ်ာတာကေတာ့ ျမန္မာနုိင္ငံက ၈ ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံဆုိတာဟာ ထုိင္းနုိင္ငံက ၁၉၇၃ ေအာက္တုိဘာ အေရးေတာ္ပုံလုိ ဘန္ေကာက္ျမိဳ႕ တေနရာတည္းမွာ ျဖစ္ခဲ့တာမဟုတ္။ တနုိင္ငံလုံး အႏွံ႕ ျဖစ္ပြားခဲ့ျပီး က်ဆုံးသူ ေထာင္ဂဏန္းနဲ႔ခ်ီရွိမယ္လုိ႔ ပညာရွင္ေတြက ခန္႔မွန္းထားပါတယ္။ ဒီအတြက္ ႏွစ္ ၃၀ အခ်ိန္ယူဖုိ႔ လုိမယ္ဆုိရင္ အခုအခင္းျဖစ္ျပီး ၂၅ နွစ္ၾကာတဲ့အခ်ိန္ ေငြရတုကာလဟာ စုံစမ္းမႈေတြ၊ က်ဆုံးစာရင္းေကာက္ယူမႈေတြ စတင္လုပ္ေဆာင္ဖုိ႔ အခ်ိန္ေကာင္းတခုဆီ ေရာက္ေနျပီလုိ႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။
1 comments:
ေက်ာက္တိုင္တင္မကဘူးဗ်။ ေက်ာက္တုိက္သက္သက္ဆို မက္ေဆ့ခ်္သိတ္မေပးႏုိင္ေသးဘူး။
ရွစ္ေလးလံုးသမိုင္းျပတိုက္ပါ တည္ေဆာက္ဖို ့သင့္တာ။ ဒါမွဘာလဲဆိုတာ ေနာင္မ်ိဳးဆက္ေတြသိမွာ။
(သူငယ္ခ်င္းတဦးရဲ့ တုန္႔ျပန္ခ်က္)
Post a Comment