The Voice Daily, 17-07-2016.
ဖယ္ခုုံျမိဳ့မွာ တရက္တာ
လြိဳင္ေကာ္မွာ တညအိပ္ျပီးတဲ့ေနာက္ ကုုိပါစကယ္နဲ႔အတူ ဖယ္ခုုံျမိဳ့ဆီျပန္လာခဲ့ပါတယ္။ လြိဳင္ေကာ္နဲ႔ ဖယ္ခုုံက စင္းလုုံးငွားကားနဲ႔ဆုုိ တနာရီေလာက္ပဲ ေမာင္းရပါတယ္။ ဖယ္ခုုံျမိဳ့လယ္အ၀ိုု္င္းဆီမေရာက္ခင္ ခရစ္ယန္ဘုုရားေက်ာင္းၾကီးရဲ့ေဘးနားရွိ လမ္းထဲခ်ဳိး၀င္ျပီးတဲ့ေနာက္ ေရွးေခတ္ပုုံစံ အိမ္ေဟာင္းကုုိ အေနာက္တုုိင္းဆန္ဆန္ျပန္လည္ျပဳျပင္ထားတဲ့ အိမ္ၾကီးတလုုံးေရွ႔မွာ ကားရပ္လုုိက္ပါတယ္။ ဒါဟာ ‘’အုုိ ဘယ့္ အစိမ္းတုုိ႔ေျမ’’ စာအုုပ္ထဲက စာေရးဆရာရဲ့ ဖုုိး-ဖြား အိမ္ပါပဲ။
စာအုုပ္ထဲပါတဲ့ ေရွးေဟာင္းအိမ္ကိုု မူလ လက္ရာအတုုိင္းမပ်က္ေစပဲ စနစ္တက်ေရႊေျပာင္းျပီး ကြန္ကရစ္ ေအာက္ခံနဲ႔ ဒုုတိယ ထပ္မွာတင္ထားပါတယ္။ တတိယထပ္၊ စတုုတၱအထပ္ေတြအျဖစ္ ပန္းစုုိက္ခင္းငယ္နဲ႔ ေရစင္ထားတဲ့ ေနရာေတြကိုုပါေတြ႔ရျပီး အဲဒီအေပၚကေနၾကည့္လုုိက္ရင္ မုုိးျဗဲဆည္ရဲ့အလွကုုိ ေကာင္းေကာင္းျမင္နုုိင္ပါတယ္။ ဖယ္ခုုံဟာ ရွမ္း-ကယားနယ္စပ္က ျမိဳ့ငယ္ေလးတခုုသာျဖစ္ေပမဲ့ ပတ္လည္၀ုုိင္းေနတဲ့ ျမင့္မားတဲ့ေတာင္တန္းေတြရယ္၊ စိမ္းလဲ့က်ယ္ျပန္႔လွတဲ မုုိးျဗဲဆည္ေရရယ္၊ ေတာင္ေစာင္းေလးမွာ ျမိဳ့တည္ထားတာရယ္ေတြေၾကာင့္ ျမင္ကြင္းဟာ ထူးျခားေနျပီး အေနာက္တုုိင္း ဆန္ေနသလုုိလုုိ၊ ေနာ္ေ၀းနုုိင္ငံက နယ္ျမိဳ့တခုုခုုဆီေရာက္ေနသလုုိ ခံစားရပါတယ္။
က်ေနာ္ေရာက္သြားတဲ့ေန႔က ေစ်းေန႔ျဖစ္ေနလုုိ႔ (ဒီေဒသမွာ ၅ ရက္တခါ ေစ်းေန႔ရွိတယ္လုုိ႔ဆုုိပါတယ္) ေဒသထြက္ သီးနွံမ်ဳိးစုုံ၊ သစ္ေတာထြက္ပစၥည္းမ်ဳိးစုုံ၊ ဆည္ထဲကဖမ္းလာတဲ့ငါး၊ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ၾကက္သား၊ ၀က္သား။ ျပီးေတာ့ တျခားေဒသကေန (သူတိုု႔အေခၚ ဗမာျပည္ကေန) လာေရာင္းတဲ့ ပလစတစ္ နဲ႔အ၀တ္အထည္ေတြကုုိပါ ေတြ႔ရပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ဒီေဒသမွာ မပါမျဖစ္တဲ့ ေခါင္ရည္ေပါ့။ ေခါင္ရည္နဲ႔ တြဲျမည္းဖုုိ႔ အမဲေျခာက္ကင္နဲ႔ တျခားသေရစာမ်ဳိးစုုံကိုုလည္း ဒီေစ်းထဲမွာရနုုိင္ပါတယ္။ ထူးျခားတာကေတာ့ ေစ်းလာ၀ယ္သူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေစ်းျခင္းေတာင္းကုုိမကိုု္င္ပဲ ပလုုိင္းေတြလြယ္ျပီးေစ်း၀ယ္ေနျခင္းပါ။ အမ်ဳိးသမီးတခ်ဳိ႔ ခေမာက္ေဆာင္း၊ ပုုလုုိင္းလြယ္၊ ေမာ္ေတာ္ဆုုိင္ကယ္စီးျပီးထြက္သြားတဲ့ပုုံက ေရွးေခတ္ ရုုိးရာဟန္ပန္နဲ႔ ေခတ္သစ္ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးတုုိ႔ အားျပိဳင္ပဲြကုုိ ျမင္ေနသလုုိလုုိ။
အဲဒီေစ်းတန္းအလြန္မွာေတာ့ ကန္စပ္ (မုုိးျဗဲဆည္အစပ္)ကုုိျမင္ရျပီး ဆည္ထဲက ေရလယ္ကြ်န္းေတြ၊ တဖက္ကမ္းကရြာေတြနဲ႔ အင္းေလးကန္အထိေျပးတဲ့ စက္ေလွေတြနဲ႔ စည္ကားေနပါတယ္။ အခုုအခ်ိန္က မုုိးရာသီျဖစ္လုုိ႔ ကမၻာ့လွည့္ခရီးသည္အလာေနေပမဲ့ ေႏြဖက္ဆုုိရင္ အင္းေလးကေန ေလွစီးလာသူ အေတာ္မ်ားတယ္လုုိ႔ ကုုိပါစကယ္ကေျပာပါတယ္။ အဲဒီခရီးသည္ေတြထဲမွာ သူ႔စာအုုပ္ (From the land of Green ghosts) ဖတ္ဖူးသူေတြလည္း တခါတရံပါလာတဲ့အတြက္ စာေရးသူရ့ဲအိမ္ (ကုုိပါစကယ္ရဲ့အိမ္) ကုုိ ျမင္ခ်င္လုုိ႔ဆုုိျပီး ၀င္လာလည္ေလ့ရွိတယ္လုုိ႔သိရပါတယ္။
ဖယ္ခုုံျမိဳ့ကုုိတပတ္ ပတ္ျပီး သူအိမ္ေရွ႔ျပန္ေရာက္ေတာ့မွ သူ႔အိမ္ရဲ့ေနာက္ေက်ာမွာ (ျခံခ်င္းကပ္) RC ရုုိမင္ကသလစ္ ခရစ္ယန္ဘုုရားေက်ာင္းၾကီးရွိေနတာကိုု သတိျပဳမိပါတယ္။ အီတလီနုုိင္ငံ ေရာမျမိဳ့၊ ဘာတီကင္အေျခစုုိက္ ပုုဒ္ရ ဟန္းမင္းၾကီး pope francis ရဲ့ ဓာတ္ပုုံနဲ႔ လက္ရွိ ဖယ္ခုုံဆရာေတာ္ ဓတ္ပုုံေတြကိုု ဘုုရားေက်ာင္းနံရံမွာ ခ်ိတ္ဆြဲထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ မူလဘုုရားေက်ာင္းေဘးနားမွာေတာ့ ဘုုရားေက်ာင္းအသစ္တခုုကိုုေဆာက္ေနတာေတြ႔ရျပီး ဒါဟာ ျမန္မာနုုိင္ငံမွာ အၾကီးဆုုံးဘုုရားေက်ာင္း ျဖစ္လာလိမ့္မယ္လိုု႔ ဆုုိပါတယ္။
ဖယ္ခုုံမွာ ခရစ္ယန္ဘာသာ၀င္အေတာ္မ်ားပုုံရပါတယ္။ တနဂၤေႏြမနက္ ဘုုရားေက်ာင္းတက္ခ်ိန္မွာ တက္လာၾကသူေတြ နဲနဲေနာေနာမဟုုတ္။ မနက္ အိမ္ရာထခိ်န္မွာ ၾကားရတဲ့အသံေတာင္ ရြာဦးေက်ာင္းက တုုန္းေမာင္းေခါက္သံ မဟုုတ္၊ ဘုုရားေက်ာင္းက သံေခ်ာင္းေခါက္သံျဖစ္ပါတယ္။ မနက္စာအတြက္ ဖယ္ခုုံ ငါးထမင္းနယ္က နာမည္ၾကီးသလုုိ ဖယ္ခံုုဆန္ုုျပဳတ္ကလည္း စားလုုိ႔ေကာင္းပါတယ္။
ဖယ္ခုုံသားအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အခုုခ်ိန္ထိ ေတာင္ယာစုုိက္ပ်ဳိးေရးလုုပ္ေနဆဲပါ။ ဒါေပမဲ့ တနွစ္တခါ ေတာမီးရႈီတဲ့ စနစ္အစား ေနရာတခုုကိုုအတည္ယူျပီး ဥယ်ဥ္ျခံသေဘာမ်ဳိးစုုိက္ေနၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ျမိဳ့ျပင္မွာရွိတဲ့ စစ္တပ္စခန္းေတြ ေျပာင္းလာကာစက လယ္ေျမ၊ ျခံေျမအမ်ားအျပားအသိမ္းခံရတဲ့အျပင္ ေတာင္ယာသြားတဲ့လမ္းေတြကိုုပါ ပိတ္လုုိက္တဲ့အတြက္ စစ္တပ္ေျမကိုုေရွာင္ျပီး တေကြ႔တပတ္ၾကီးသြား ခဲ့ရတယ္လုုိ႔ ေတာင္ယာလုုပ္သားတဦးကေျပာပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္ ၂၀ အတြင္းဆုုိးဆုုိး၀ါး၀ါးျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ဖယ္ခုုံက ေျမသိမ္းမႈေတြဟာလည္း တျခား ျပည္နယ္-တုုိင္း အသီးသီးက ေျမသိမ္းမႈေတြလုုိပါပဲ၊ အခုုခ်ိန္ထိ ေျဖရွင္းလုုိ႔မျပီးေသးပါဘူး။
ေၾကးကြင္းစြပ္ ပေဒါင္လူမ်ဳိးစုု ရြာမ်ားဆီသုုိ႔
ဖယ္ခုုံမွာ တရက္တာေလ့လာျပီးတဲ့ေနာက္ ေၾကးကြင္းစြပ္ ပေဒါင္လည္ပင္းရွည္ေတြရွိတဲ့ ေ၀းလံတဲ့ ေက်းရြာေတြဆီ က်ေနာ္တုုိ႔ခရီးဆက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီရြာေတြကိုုသြားဖုုိ႔အတြက္ တေန႔ကေရာက္ခဲ့ျပီးျဖစ္တဲ့ လြိဳင္ေကာ္ျမိဳ့ဆီ ျပန္လာရပါတယ္။ ဖယ္ခုုံ-လြိဳင္ေကာ္ ကားလမ္းတေလ်ာက္မွာ သတိထားၾကည့္မိတာက ကြ်န္းသစ္အလုုံးလုုိက္တင္လာတဲ့ ကားၾကီးေတြ။ “ထင္းကားေတြကလည္း သယ္လုုိ႔ေတာင္မကုုန္နုုိင္ေတာ့ ဘူး” ဆုုိျပီး ကုုိပါစကယ္က ေျပာေတာ့ ရုုတ္တရက္ က်ေနာ္ကနားမလည္။
“ျမန္မာ့သစ္လုုပ္ငန္း၊ လြိဳင္ေကာ္သစ္ဆိပ္” ဆုုိတဲ့ဆုုိင္းဘုုတ္နဲ႔ ေထာင္နဲ့ခ်ီရွိတဲ့ ကြ်န္းသစ္တုုံးေတြကိုု လြိဳင္ေကာ္ျမိဳ့ မ၀င္ခင္ေတာင္တန္းေပၚေတြ႔ရေတာ့မွ သစ္ကားေတြနဲ႔ သစ္ေတာ၀န္ၾကီးသစ္ရဲ့ စကားလုုံးေတြကိုုညႊန္းလုုိမွန္း သေဘာေပါက္ပါတယ္။ လြိင္ေကာ္ကိုုေက်ာ္ျပီး ဒီေမာဆုုိဖက္ထြက္လာေတာ့ ပထမ ဆုုံးေတြ႔ရတာက ေငြေတာတာင္ဆည္။ မုုိးျဗဲဆည္ေလာက္မၾကီးေပမဲ့ လွပေနတာကေတာ့ အမွန္ပါပဲ။
အဲဒီဆည္ကေန ပေဒါင္ရြာေတြဖက္ ထြက္မယ္ျပင္ေတာ့”ေတာင္ငူသုုိ႔ ၁၂၀ မုုိင္ ၄ ဖာလုုံ’’ ဆုုိတဲ့ဆုုိင္းဘုုတ္ ကိုုေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီဆုုိင္းဘုုတ္ကုုိေက်ာ္၊ ကယားရြာတန္းေတြ၊ ျမင့္မားတဲ့ေတာင္တန္းေတြကုုိ တနာရီ ေက်ာ္ေက်ာ္ျဖတ္ျပီးတဲ့အခါမွာေတာ့ ကားတစီးစာသာသြားနုုိင္တဲ့ ကတၱရာလမ္းၾကမ္းေပၚကေန ကား သြားဖုုိ႔မလြယ္တဲ့ ေျမနီလမ္းၾကမ္းေပၚ ခ်ဳိး၀င္လုုိက္ပါတယ္။ တဲငယ္ ၁၀ လုုံးခန္႔မွာ ေၾကးကြင္းစြပ္ ပေဒါင္လည္ပင္းရွည္တခ်ဳိ႔ေတြ႔ရျပီး အေနာက္တုုိင္းသား ၄-၅ ဦးပါတဲ့ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ကားတစီး ရပ္ထားပါတယ္။
“အရင္က ဒီေနရာမွာ ရြာမရွိဘူး၊ အထဲမ၀င္နုုိင္သူေတြ အလြယ္ၾကည့္နုုိင္ေအာင္ ဒီမွာ ေစ်းတန္းသေဘာမ်ဳိး ေလး ဖြင့္ထားေပးတာ” လုုိ႔ ကားဆရာကေျပာပါတယ္။ ဒါဟာ ဒီေန႔ က်ေနာ္ေလ့လာမဲ့ ေၾကးကြင္းစြပ္ ပေဒါင္ လည္ပင္ရွည္ရြာေတြရဲ့ ေရွ႔ေျပးရြာေလးပါပဲ။ အရင္ကဆုုိရင္ လွည္းလမ္းၾကမ္းသာရွိျပီး ကား၀င္လုုိ႔မရဘူး ဆုုိတဲ့ ဒီရြာေတြဟာ အခုုေတာ့ အတုုိင္းအတာတခုုအထိ တုုိးတက္ေနပါျပီ။ “ပန္ပက္ေက်းရြာအုုပ္စုု” လုုိ႔ေခၚတဲ့ ဒီအုုပ္စုုမွာ ေက်းရြာ ၄-၅ ရြာရွိတယ္ဆုုိေပမဲ့ က်ေနာ္သြားတဲ့ေန႔က မုုိးရြာေနလုုိ႔ ၃ ရြာေလာက္ကိုု ပဲေရာက္ခဲ့ပါတယ္။
ပန္ပက္ ပထမ ရြာရဲ့အ၀င္၀မွာ သတိျပဳမိတာက တံခြန္တုုိင္ေတြ။ ရြာထဲမွာ ခရစ္ယန္ဘုုေက်ာင္းအမ်ားစုုနဲ႔ ဘုုန္းၾကီးေက်ာင္းတေဆာင္ကိုုေတြ႔ရေပမဲ့ ရြာသားအမ်ားစုုကေတာ့ တံခြန္တုုိင္ကုုိ ကုုိးကြယ္ေနဆဲ (နတ္ကိုုးကြယ္ေနဆဲလိုု႕႔လဲ ေျပာနုုိင္ပါတယ္) ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ထူးျခားခ်က္ကေတာ့ လူဦးေရ ေထာင္နဲ႔ခ်ီရွိတဲ့ ဒီေက်းရြာအုုပ္စုုမွာ ေသာက္ေရ၊ သုုံးေရအတြက္ စမ္းေခ်ာင္းေတြ၊ ေရတြင္းေတြ၊ ေရကန္ေတြမရွိပါ။ အခုုလုုိမိုုးရာသီမွာ ျပသာနာ ၾကီးၾကီးမားမားမရွိေပမဲ့ ေႏြရာသိဆုုိရင္ အေတာ္ ဒုုကၡေရာက္တယ္လိုု႔ ရြာသားတဦးကေျပာပါတယ္။
တမုုိင္ေလာက္ေ၀းတဲ့ ျမင့္မားလွတဲ့ေတာင္တန္းေတြၾကားက စိမ့္ေရကုုိသြားခပ္ယူရတာ မလြယ္ဘူးလိုု႔ သူကဆုုိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ျဖစ္မယ္၊ ဥေရာပသမဂၢ၊ ဂ်ပန္၊ Care နဲ႔ တျခား နုုိင္ငံတကာ ကယ္ဆယ္ေရး အဖြဲ႔ေတြက ေရသုုိေလွာင္ကန္ေတြေဆာက္ေပးျပီး မုုိးတြင္းမွာရသမွ်ေရေတြကိုု စုုထားဖုုိ႔လုုပ္ေပးထား တာေတြ႔ရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အလွဴရွင္က နုုိင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းေတြခ်ည္းမဟုုတ္။ ရုုပ္ရွင္မင္းသား လြင္မုုိး ဦးေဆာင္တဲ့အဖြဲ႕႔ကလည္း ရြာေရရရွိေရးအတြက္ စက္ေရးတြင္း တူးေဖၚေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
ထုုိင္းေရာက္ ပေဒါင္ေတြ အိမ္ျပန္ခ်ိန္ေရာက္ျပီလား
ကုုိလြင္မုုိးတုုိ႔အဖြဲ႔ စက္ေရတြင္းတူးေနတဲ့ရြာရဲ့ ေရွ႔ကတရြာကိုုအေရာက္မွာ မုုိးရြာလာတဲ့အတြက္ က်ေနာ္တုုိ႔ လွည့္ျပန္လာခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္တုုိ႔ကားလွည့္ေတာ့ အေနာက္တုုိင္းသား ၄ ဦးပါတဲ့ တကၠစီတစီးကလည္း အတူလွည့္ျပန္လာပါတယ္။ မလွည့္လုုိ႔မျဖစ္၊ ကားလမ္းက ယာယီေျမဖုုိ႔ထားတဲ့ေျမနီလမ္းၾကမ္းဆုုိေတာ့ ကားဘီးဗြက္နစ္သြားရင္ မေခ်ာင္ပါ။ ဒါေပမဲ့ ရြာသားေတြကေတာ့ ဒီရြာ ၄-၅ ရြာကိုုေက်ာ္ျပီးဆက္သြားရင္ ကယားျပည္နယ္ကေန ရွမ္းျပည္ ဖက္ခုုံျမိဳ့နယ္ထဲ ထြက္တဲ့လမ္းရွိတယ္လိုု႔ေျပာၾကပါတယ္။
ပထမ ရြာဆီျပန္ျပီး ေစ်းဆုုိင္ငယ္တခုုမွာ က်ေနာ္တုုိ႔ မုုိးခုုိရင္း ၀င္ထုုိင္ျဖစ္ပါတယ္။ “ဒီက ပေဒါင္ရြာေတြက ထုုိင္းမွာလုုိ တဲငယ္ေတြမဟုုတ္တာ၊ ယက္ကန္းရက္တာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ မယ္ဒလင္တီးတာပဲျဖစ္ျဖစ္ Acitivity တခုုခုုလုုပ္မေနတာ အေတာ္ဆုုိးတယ္ဗ်” ဆုုိျပီး ေဘးမွာလာထုုိင္တဲ့ တကၠစီသမား Tour guide က ေျပာေတာ့ ရုုတ္တရက္ က်ေနာ္က နားမလည္။ အေသခ်ာေမးၾကည့္ေတာ့မွ အခုု သူလာပုုိ႔တဲ့ အေနာက္တုုိင္းသားေတြဟာ ခ်င္းနုုိင္နဲ႔ မယ္ေဟာင္ေဆာင္ေဒသရွိ ပေဒါင္ရြာေတြဆီသြားျပီးမွ ျမန္မာနုုိင္ငံ ဆီေရာက္လာသူေတြျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကပေဒါင္ရြာေတြဟာလည္း ထုုိင္းက ပေဒါင္ရြာေတြလုုိ႔ပဲ တဲငယ္ေတြနဲ႔ျဖစ္ေနလိမ့္မယ္လိုု႔ သူတိုု႔က ၾကိဳတင္မွန္းဆထားတယ္ဆုုိပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ လူသမုုိင္းဆိုုတာ တသမတ္တည္း တဲမွာခ်ည္းေနလုုိ႔ ဘယ္ျဖစ္ပါ့မလဲ။ ထုုိင္းမွာ ပေဒါင္ရြာေတြ အခုုခ်ိန္အထိ တဲစုုတ္နဲ႔ ေနရတယ္ဆုုိတာက ဟန္ျပလုုပ္ထားတာလုုိ႔ က်ေနာ္ကထင္ပါတယ္။ နန္းဆြယ္ အပါ၀င္ မဲေဟာင္ေဆာင္၀န္းက်င္က ပေဒါင္ရြာေတြဆီ တၾကိမ္မက က်ေနာ္ေရာက္ခဲ့ဖူးျပီးသားပါ။ ပေဒါင္ေတြကိုု အမယ္ဇုုံေတာထဲက လူရုုိင္းေတြြလုုိမ်ား ဆက္ျပီးေနေစခ်င္ေနသလားလုုိ႔ စိတ္ထဲကေမးခြန္း ထုုတ္မိပါတယ္။ ထုုိင္းကပေဒါင္ေတြက တဲစုုတ္နဲ႔ေနမွ ၀င္ေငြ (ကမၻာလွည္ခရီးသည္ေတြဆီက) ရေပမဲ့ ဒီမွာက ကုုိယ့္ေမြးရပ္ေျမဆုုိေတာ့ တျခား ျမန္ျပည္တလႊားကရြာေတြလုုိပဲ တဲစုုတ္ေရာ၊ အိမ္စုုတ္ေရာ၊ အိမ္ေကာင္းေရာ၊ တုုိက္အိမ္ေတြေရာ အဆင္ေျပသလုုိေဆာက္ထားၾကတာ သဘာ၀ပဲေလ။
ေရွ႔မွာတင္ျပခဲ့တဲ့ နုုိင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းေတြက ဒီရြာေတြအထိဆင္းျပီး ခရီးသြားပညာေပးလုုပ္ေနတာ ဟာလဲ ဒီကိစၥပါပဲ။ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ေတြဆီက ရတဲ့၀င္ေငြကိုု ခရီးသြားကုုပၺဏီေတြ၊ တုုိးဂုုိက္ေတြနဲ႔ တကၠစီသမားေတြခ်ည္းယူသြားတာမ်ဳိးမျဖစ္ေစပဲ ေဒသခံေက်းရြာလူထုုအတြက္ အနည္းဆုုံး ၁၀ ရာခုုိင္နႈန္း က်န္ေအာင္ အစီစဥ္ေတြ ေရးဆြဲတုုိင္ပင္ေနပါတယ္။ ဒီစီမံကိန္းေအာင္ျမင္ရင္ ထုုိင္းနယ္စပ္မွာေရာက္ ေနၾကတဲ့ (ဒီရြာေတြကေန ထုုိင္းကိုု ထြက္သြားၾကတဲ့) ပေဒါင္ေတြလည္း မူလေက်းရြာဆီျပန္လာၾကလိမ့္မယ္ လိုု႔ ဒီစီမံကိန္းကိုု စည္းရံုုးလႈပ္ေဆာ္ေနသူေတြက ေမ်ာ္လင့္ေနပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ထုုိင္းနယ္စပ္ ပေဒါင္ရြာမွာေနဖူးတဲ့ ေစ်းဆုုိင္ပုုိင္ရွင္အမ်ဳိးသမိးကေတာ့ ထုုိင္းမွာေလာက္ ဧည့္သည္ မလာဘူး၊ ေစ်းလည္း သိပ္မေရာင္းရဘူးလုုိ႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီရြာမွာ ေနာက္ထပ္တုုိက္တုုိက္ဆုုိင္ဆုုိင္ ေတြ႔မိ တာက အသက္ ၂၀ ေက်ာ္အရြယ္ မူလတန္းေက်ာင္းအုုပ္ဆရာမနဲ႔ က်ဳရွင္မယူတဲ့ေက်ာင္းသားေတြပါ။ ဟုုတ္တယ္ေလ။ အသက္ ၄၀ ၀န္းက်င္ေက်ာင္းအုုပ္ေတြနဲ႔ ပထမ တန္းကစျပီး က်ဳရွင္ယူေနရတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကုုိသာေတြ႔ဖူးတဲ့ က်ေနာ့္အဖုုိ႔ ဒီရြာက စာသင္ေက်ာင္းေလးဟာ ထူးျခားေနပါတယ္။
“ေက်ာင္းတက္ဖုုိ႔အေရးေတာင္ မနည္းစည္းရံုုးေနရတာ၊ က်ဳရွင္ဆုုိေ၀းေရာေပါ့” လုုိ႔ ဆရာမကေျပာပါတယ္။ သူငယ္တန္းကေန ၄ တန္းအထိ ေက်ာင္းသား ၆၀ ခန္႔ရွိျပီး ၃ တန္းမွာ ၄ ဦးပဲစာရင္းရွိတာေတြ႔ရပါတယ္။ မိဘေတြက ကေလးေတြကိုု ေက်ာင္းထားဖုုိ႔စိတ္မပါပဲ အိမ္မွာခုုိင္းဖုုိ႔ပဲ အားသန္ေနတာမ်ဳိး၊ အသက္ ၁၀ နွစ္ ၀န္းက်င္ကေလးတဦးေက်ာင္းလာရင္ သူ႔ထိမ္းရမဲ့ အသက္ ၃ နွစ္၀န္းက်င္ ကေလးတဦးပါ တဲြပါလာေလ့ ရွိေၾကာင္း ဆရာမက သူရဲ့အခက္ခဲေတြကိုုရွင္းျပေနပါတယ္။
ျငိမ္း အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား
ပညာသင္ၾကားေရးအတြက္ အခက္အခဲျဖစ္ေနတဲ့ ပေဒါင္ရြာေတြဆီကအျပန္ ေနာက္တရက္မွာေတာ့ တုုိက္ဆုုိင္စြာနဲ႔ ရွမ္းျပည္က စစ္ေဘးသင့္ ကေလးငယ္ေတြရဲ့ပညာေရးအေၾကာင္းေဆြးေနြးျဖစ္ျပန္ပါတယ္။ ဒီတခါေဆြးေနြးသူကေတာ့ ေက်ာင္းအုုပ္ဆရာမမဟုုတ္ပဲ သူပုုန္ေခါင္းေဆာင္တဦးျဖစ္ေနတယ္ဆုုိရင္ နဲနဲထူးေနမလားပါပဲ။ ဟုုတ္ပါတယ္။ အရင္ ေက်ာင္းသားတပ္ဖြဲ႔ကေန ရွမ္း-ကယားနယ္စပ္အေျခစိုုက္ ျငိမ္း အဖြဲ႔တခုုဆီ ေရာက္သြားျပီး အခုု ဗဟုုိေကာ္မီတီ၀င္အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေနသူပါ။
သူတိုု႔ဌာနခ်ဳပ္အနီးက ေက်းရြာမွာ စစ္ေဘးသင့္ကေလးငယ္ေတြအတြက္ ေက်ာင္းအိပ္၊ ေက်ာင္းစား (ေဘာ္ဒါေဆာင္) တခုုကိုု ထူေထာင္ျပီးစာသင္ေပးေနတာ ၄ နွစ္ရွိေနျပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ ပထမ နွစ္မွာ ၂၅ ဦးလက္ခံရာကေန အခုုဆိုုရင္ ၁၀၀ ေက်ာ္အထိလက္ခံသင္ၾကားေပးေနတယ္လိုု႔ သူကေျပာပါတယ္။ ဒီေက်ာင္းအတြက္ ျပည္တြင္းအလွဴရွင္ေတြအျပင္ ျပည္ပေရာက္ေက်ာင္းသားေဟာင္းေတြကလည္း တတ္နုုိင္သေလာက္ကူညီေပးနုုိင္ဖုုိ႔ သူနဲ႔က်ေနာ္ေဆြးေႏြးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
တကယ္တန္းေျပာမယ္ဆုုိရင္ေတာ့ ပညာေရးအေၾကာင္းကိုု ေခါင္းစဥ္တပ္ထားေပမဲ့ သူနဲ႔က်ေနာ္ အဓိက ေျပာျဖစ္တဲ့ကိစၥက လြန္ခဲ့တဲ့ နွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ကာလ၊ ABSDF ေတာတြင္းအေတြ႔အၾကံဳေတြ၊ အခုု အဲဒီ ABSDF ရဲေဘာ္ေဟာင္းေတြ ဘယ္ေရာက္ျပီး ဘာေတြလုုပ္ေနၾကသလဲဆုုိတာေတြ၊ ျငိမ္းအဖြဲ႔ေတြရဲ့ ေရွ႔အလားအလာနဲ႔ ၂၁ ရာစုုပင္လုုံအေပၚ ျငိမ္း ေတြရဲ့အျမင္ေတြသာျဖစ္ပါတယ္။ တိုုက္ဆုုိင္မႈလုုိ႔ပဲေျပာရ မလားမသိပါ။ သူနဲ႔က်ေနာ္ေဆြးေႏြးျပီးေနာက္တရက္မွာ ၂၁ ရာစုုပင္လုုံအေပၚ သေဘာထားအျမင္စုုစည္းတဲ့ ေဆြးေနြးပဲြတခုု လြိဳင္ေကာ္မွာက်င္းပခဲ့ပါတယ္။
အမွန္တုုိင္း၀န္ခံရရင္ ရွမ္း-ကယားနယ္စပ္ခရီးစဥ္ဟာ အလည္သက္သက္ဆုုိေပမဲ့ ဒီလုုိရဲေဘာ္ေဟာင္းေတြနဲ႔ ေတြ႔ျပီး ေတာအေၾကာင္းေတာင္အေၾကာင္းေျပာခ်င္တာလဲ ပါပါတယ္။ ေနာက္ထပ္အေရးၾကီးကိစၥတခုု ကေတာ့ ျငိမ္း အဖြဲ႔တခုုျဖစ္တဲ့ ကယန္းျပည္သစ္ပါတီက တည္ေဆာက္ထားတဲ့ အာဇာနည္ဗိမာန္ကိုု ေလ့လာခ်င္လိုု႔ပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒီဗိမာန္က လြိဳင္ေကာ္နဲ႔ မုုိင္ ၅၀ ေက်ာ္ေ၀းျပီး ၃ နာရီနီးပါးကားေမာင္းရတဲ့အျပင္ လမ္းကလည္းၾကမ္းတယ္ဆုုိလုုိ႔ သြားဖုုိ႔မလြယ္ေတာ့ပါ။
အဲဒီလုုိ စိတ္ဓတ္က်ေနခ်ိန္မွာ ကံေကာင္းစြာ၀င္လာတဲ့သတင္းတခုုက လြိဳင္ေကာ္-ေတာင္ငူ ကားလမ္း ေပါက္ေနျပီ၊ လြန္ခဲ့တဲ့ သၾကၤန္ကစျပီး လုုိင္းကားေျပးေနျပီ။ အဲဒီဖက္သြားတဲ့လုုိင္းကားကုုိစီးရင္ အာဇာနည္ဗိမာန္ကိုု ျမင္ရနုုိင္တယ္ဆုုိတဲ့သတင္းပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ လမ္းကၾကမ္းလြန္းျပီး အေကြအေကာက္ ကမ်ား၊ ေတာင္တက္-အဆင္းကမ်ားတဲ့အျပင္ လက္နက္ကုုိင္အဖြဲ႔ေတြရဲ့ ဂိတ္မ်ားစြာကိုု လည္းျဖတ္ရမွာမုုိ႔ သိပ္လုုံျခုုံမႈမရိွဘူးလုုိ႔ မိတ္ေဆြတခ်ဳိ႔ကသတိေပးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူပုုန္လူထြက္သတင္းေထာက္တဦးအဖုုိ႔ လက္နက္ကုုိင္ဆုုိတာ ေၾကာက္စရာမဟုုတ္ေတာ့ဘူးေလ။ ေနာက္တေန႔မုုိးလင္းတာနဲ႔ လြိဳင္ေကာ္-ေတာင္ငူ လုုိင္းကားကုုိစီးျပီး က်ေနာ္ခရီးဆက္ခဲ့ပါတယ္။ ။
0 comments:
Post a Comment