Wednesday, May 28, 2014

ေတာ္လွန္ေရး သတင္းသမားတဦးရဲ့ ဒုိင္ယာရီ (အပုိင္း ၁၂)

ညေန ၆ နာရီေနာက္ပုိင္းေျပာတဲ့စကားကုိ မကုိးကားရ

နယ္စပ္နုိင္ငံေရးေလာကမွာ ေခတ္စားခဲ့ဖူးတဲ့ ဒီေခါင္းစဥ္ဟာ အခုေတာ့ ရန္ကုန္နုိင္ငံေရးေလာကအထိ ေခတ္စားေနျပီလုိ႔ မိတ္ေဆြတခ်ဳိ႔က ေျပာပါတယ္။ ယမကာမႀကိဳက္တဲ့ နုိင္ငံေရးသမားနဲ႔ သတင္း သမားတခ်ဳိ႕ရွိေပမယ့္ အေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ ႀကိဳက္ၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ည ေန ၆ နာရီေနာက္ပုိင္း ေျပာတဲ့စကား (ရံုးခ်ိန္အလြန္၊ တာ၀န္ခ်ိန္ျပင္ပမွာ စားရင္းေသာက္ရင္း အလြတ္ ေျပာတဲ့ စကား) ကုိ မကုိးကားရလုိ႔ ေခတ္စားလာတာျဖစ္မွာပါ။

(ေနာ္ေ၀းသတင္းဌာနတခုကို အင္တာဗ်ဳးေပးေနတဲ့ အယ္ဒီတာ ကုိေအးခ်မ္းနုိင္။ ဓာတ္ပုံ- NRK)

ထားေတာ့။ က်ေနာ္ေဆြးေႏြးခ်င္တာက ယမကာယဥ္ေက်းမႈအေၾကာင္းမဟုတ္ပါ။ ယမကာ၀ုိင္းမွာ ေျပာတဲ့စကားကို ကုိးကားၿပီးေဆာင္းပါးေရးမိတဲ့ ႏုစဥ္တုန္းက အျဖစ္အပ်က္တခုုအေၾကာင္းသာ ျဖစ္ပါ တယ္။ က်ေနာ္ ေအာ္စလုိကိုေရာက္တဲ့ ၁၉၉၉ အေစာပုိင္းဟာ ဥေရာပတုိက္ရဲ့ ေဘာ္လကန္ေဒသမွာ စစ္ျဖစ္ေနဆဲျဖစ္ၿပီး အခု နယ္သာလန္နုိင္ငံက နုိင္ငံတကာစစ္ခုံရံုးမွာ စစ္ေဆးခံေနရတဲ့ Serb ေခါင္း ေဆာင္ေတြ ၾသဇာႀကီးဆဲေပါ့။

၁၉၉၉ ခုနွစ္ ဧၿပီလ တတိယပတ္ထဲမွာေတာ့ NATO (ေနတုိး) စစ္ေလယဥ္ေတြကေန Belgrade (ဘဲဂရိတ္) ၿမိဳ႕ရွိ Serbian ရုပ္-သံ ဌာနကုိ ဗုံးႀကဲတုိက္ခုိက္တဲ့အတြက္ မီဒီယာ၀န္ထမ္း ၁၀ ဦး ေသဆုံး ခဲ့ပါတယ္။ ဒီတုိက္ခုိက္မႈအေပၚ ကမၻာတလႊားရွိ မီဒီယာသမားေတြက ေ၀ဖန္ၾကျပီး ဘန္ေကာက္ရွိ မီဒီယာသမားတခ်ဳိ႕က အေမရိကန္သံရံုးဆီ သြားေရာက္ကန္႔ကြက္စာေပးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီသတင္းကုိ DVB ေရဒီယုိမွာ လြင့္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ညေနပုိင္းရံုးဆင္းခ်ိန္ ဘီယာဆုိင္မွာ ၀ုိင္းထုိင္ရင္းနဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔ ဆက္ေဆြးေႏြးၾကပါတယ္။

''Serb သတင္းဌာနက မီဒီယာသမားေတြလည္း န၀တ သတင္းဌာနက ၀န္ထမ္းေတြနဲ႔ ဘာကြာလုိ႔ လဲကြာ။ သတင္းသမားစစ္စစ္ေတြမွ မဟုတ္ဘဲ။ အစိုးရအတြက္ ၀ါဒျဖန္႔ေပးေနသူေတြပဲ'' လုိ႔ က်ေနာ္ တုိ႔ထဲက တဦးက ေျပာပါတယ္။ ဘီယာရွိန္ နည္းနည္းရေနေတာ့ စကားလုံးအတိအက်နဲ႔ ဘယ္သူေျပာ တယ္ဆုိတာကုိ က်ေနာ္အသအခ်ာ မမွတ္မိေတာ့ပါ။

ဒါေပမယ့္ ေနာက္တပတ္ေလာက္အၾကာ က်ေနာ္ေဆာင္းပါးေရးတဲ့ အခါမွာေတာ့ NATO က ဗုံးႀကဲတာ ကုိ DVB အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ကိုေအးခ်မ္းနုိင္က ေထာက္ခံပါတယ္။ Serb ရုပ္သံ၀န္ထမ္းေတြဟာ မီဒီယာ သမား စစ္စစ္ေတြမဟုတ္ပဲ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေရးသမားေတြသာျဖစ္တာေၾကာင့္ ဒီလုိေထာက္ခံတာဆုိျပီး အထက္က ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့စကားကုိ ကိုေအးခ်မ္းနုိင္က ေျပာပါတယ္လုိ႔ ကုိးကားထည့္သြင္းလုိက္ပါတယ္။

၁၉၉၉ ခုနွစ္ ၾသဂုတ္လ ၉ ရက္ေန႔ထုတ္ the Nation သတင္းစာမွာ Muzzled media pursue goal ဆုိတဲ့ေခါင္းစဥ္နဲ႔ အဲဒီေဆာင္းပါး ပါရွိလာပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ အယ္ဒီတာ ကုိေအးခ်မ္းနုိင္က ''ခင္ ဗ်ားကေတာ့ လုပ္ခ်လုိက္ျပန္ျပီ။ က်ေနာ္ကိုလည္း ဘာမွမေမးပဲနဲ႔ အဲဒီလုိ misquote လုပ္ခံရတာ အေတာ္ဆုိးတယ္'' ဆုိၿပီး ေကာ ေတာ့တာပါပဲ။ က်ေနာ္လည္း အေတာ္ေနာင္တ ရသြားပါတယ္။ သ တင္းအတြက္အကိုးအကား၊ ေဆာင္းပါးအတြက္ အကိုးကားကုိ တရား၀င္ယူဖုိ႔လုိတယ္။ သူမ်ားမထိ ခုိက္ေအာင္ ေရးဖုိ႔လိုတယ္ဆုိတာကုိ ကို္ယ္ေတြ႔ သေဘာေပါက္သြားပါတယ္။ ဒါဟာ သတင္းသမား တဦးအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ သင္ခန္းစာတခုပါပဲ။

အင္တာဗ်ဳးေပးသူအား ေပးထားတဲ့ကတိကုိ ဘယ္ေတာ့မွ မေဖာက္ပါနဲ႔

တက္ၾကြလြန္းျပီး သတင္းေထာက္ရူး ရူးေနတဲ့က်ေနာ္ရဲ့ သတင္းက်င့္၀တ္ခ်ဳိးေဖာက္မႈက အဲဒီေလာက္ နဲ႔မၿပီးေသး။ အဲဒီေဆာင္းပါးထဲမွာ ေနာက္ထပ္ က်ေနာ္ကုိးကားထားသူတဦးက ျမန္မာနုိင္ငံကေန ထုိင္းနယ္စပ္ကုိ ထြက္ေျပးလာတဲ့ နာမည္ႀကီး စာေရးဆရာ ေမာင္သာရရဲ့ ေျပာစကားေတြျဖစ္ပါတယ္။ Serb တီဗီြနဲ႔ ျမန္မာ့အသံကလူေတြက စစ္မွန္တဲ့ မီဒီယာသမားမဟုတ္ဘူးဆုိရင္ ဘယ္သူေတြက မီဒီ ယာသမားစစ္သလဲဆုိတဲ့ ေမးခြန္းကိုထုတ္ၿပီး ေမာင္သာရေျပာတာနဲ႔ ေဆာင္းပါးကုိ link ခ်ိတ္လုိက္ပါ တယ္။

(နာမည္ၾကီးစာေရးဆရာ ေမာင္သာရနဲ႔အတူ အိႏၵိယနုိင္ငံမွာက်င္းပတဲ့ မီဒီယာေဆြးေႏြးပြဲတခုဆီ ေရာက္ခဲ့စဥ္က)
သဘက္အနီေရာင္ပခုံးေပၚတင္ထားသူဟာ ဆရာေမာင္သာရျဖစ္ပါတယ္။

''စစ္မွန္တဲ့ ဂ်ာနယ္လစ္ဆုိတာကေတာ့ စာရြက္ေပၚက အခ်က္အလက္ေတြထက္ တကယ့္ကြင္းထဲက အခ်က္အလက္အစစ္မွန္ေတြကုိသာ အေျခခံၿပီးေရးတဲ့သူ။ အစိုးရအာဏာပုိင္ေတြကေပးတဲ့ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိ ေရး အခ်က္လက္ေတြကိုမေျပာပဲ အမ်ားျပည္သူသိခ်င္တဲ့ အမွန္တရားကုိ ရွာေဖြသာေရးသားသူ ျဖစ္ တယ္'' လုိ႔ realism စာေရးဆရာေမာင္သာရက ေျပာပါတယ္ဆုိၿပီး ခ်ထည့္လုိက္ပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ ေမာင္သာရဟာ ရန္ကုန္ေနအိမ္ကေန မဲေဆာက္ကုိ ဘယ္လိုထြက္ေျပးလာရတယ္။ စစ္ ေထာက္လွမ္းေရး MIS က စာေတြဆက္မေရးဖုိ႔ သူအိမ္ကုိလာျပီး ဘယ္လိုလာၿခိမ္္းေျခာက္တယ္ဆုိတာ ေတြကိုပါ ထည့္ေရးလုိက္ပါတယ္။

ဒီေလာက္ေရးတာနဲ႔ သတင္းက်င့္၀တ္ခ်ဳိးေဖာက္ရာ က်ေရာ့လားဆုိၿပီး ေမးခြန္းထုတ္ဖုိ႔ ဆႏၵမေစာပါနဲ႔။ ေနာက္ခံအခ်က္လက္က ဒီလုိရွိပါတယ္။ ဆရာေမာင္သာရ ထြက္ေျပးလာတာကုိ ဘယ္သူမွ မသိေသး ပါ။ DVB ကလည္း အသံမလႊင့္ရေသးပါ။ မဲေဆာက္မွာရွိတဲ့ အဆက္သြယ္ေတြဆီကတဆင့္ ဆရာ ေမာင္သာရနဲ႔ အဆက္သြယ္ရၿပီး ကိုမုိးေအးက ေမာင္သာရနဲ႔ အင္တာဗ်ဳး ထူးထူးရွယ္ ရထားပါတယ္။ ဒီလုိရထားေပမယ့္ ေမာင္သာရ မဲေဆာက္ကေန ဘန္ေကာက္ကိုေရာက္ၿပီး၊ ဘန္ေကာက္မွာ သတင္း စာရွင္းလင္းပဲြမလုပ္ခင္အထိ ဒီအင္တာဗ်ဳးကို မလႊင့္ေသးပဲဆုိင္းထားေပးဖုိ႔ DVB ကေန ေမာင္သာရကုိ ကတိေပးထားပါတယ္။

ကိုမုိးေအးက က်ေနာ္အရင္ ၃ လျပည့္သြားလုိ႔ ေအာ္စလုိကေန ဘန္ေကာက္ျပန္ခ်ိန္မွာ အဲဒီအသံဖြိဳင္ ကို က်ေနာ့္ဆီအပ္ထားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ၈ ေလးလုံး ၁၀ နွစ္ျပည့္နွစ္ပတ္လည္ကလည္းနီးလာ၊ အထူူးသျဖင့္ လူေျပာမ်ားေနတဲ့ ၉၉၉၉ ေလးလုံး (၁၉၉၉ ခုနွစ္ စက္တင္ဘာလ ၉ ရက္ေန႔) ျဖစ္ဖုိ႔ကလဲ တလသာလုိေတာ့တဲ့အတြက္ ဒီအခ်ိန္ဟာ အခြင့္ခါေကာင္းပဲဆုိၿပီး ေရွ႕မွာတင္ျပခဲ့တဲ့ Serb တီဗီြ-ဗုံးႀကဲ မႈနဲ႔ ျမန္မာ့မီဒီယာေလာက ဖိနွိပ္ခံရမႈကုိ ေပါင္းစပ္ျပီး Muzzled media pursue goal ေဆာင္းပါးႀကီးကုိ ဘယ္သူန႔ဲမတုိင္ပင္ပဲ က်ေနာ္က ေရး ထည့္လိုက္တာပါ။

ဒီေတာ့ ေ၀ဖန္မႈက အယ္ဒီတာ ကိုေအးခ်မ္းနုိင္တင္မကပဲ ကုိမုိးေအးနဲ႔ ဆရာေမာင္သာရကပါ က်ေနာ့္ ကုိ ၀ုိင္းဆဲၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ကေတာ့ ေဆာင္းပါးပါဖုိ႔ပဲ စိတ္ကေစာေနေတာ့ ဒီျဖစ္ရပ္ေတြကုိ သ တင္းက်င့္၀တ္ခ်ဳိးေဖာက္တယ္လို႔ သိပ္အေလးမထားျဖစ္ခဲ့ပါ။ ဒါေပမယ့္ အခု ၁၅ နွစ္ေလာက္ၾကာ ၿပီး ခိ်န္ အေသခ်ာျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ဒါေတြဟာ သတင္းသမားတဦးအေနနဲ႔ တကယ့္ကုိမလုပ္သင့္တဲ့ ကိစၥ၊ သတင္းသမားက်င့္၀တ္ ခ်ဳိးေဖါက္မႈႀကီးျဖစ္တယ္ဆုိတာ ျငင္းမရေအာင္ေပၚလြင္ေနပါတယ္။

တခါ DVB ရဲ့ လခစား၀န္ထမ္းတဦးက DVB ကုိေပးထားတဲ့ အင္တာဗ်ဳး။ DVB က မလႊင့္ရေသးတဲ့ အင္ တာဗ်ဳးကုိ တျခားမီဒီယာမွာ သြားေရးခြင့္ရွိသလားဆုိၿပီးလည္း ေမးခြန္းထုတ္ခံရပါတယ္။ အခု ၁၅ နွစ္ၾကာၿပီးခ်ိန္မွာေတာ့ တခါက တက္ၾကြတဲ့ၾကက္ဖျဖစ္ခဲ့တဲ့ သတင္းေထာက္တဦးရဲ့ သတင္းက်င့္၀တ္ ခ်ဳိးေဖာက္မိမႈအတြက္ သက္ဆုိင္သူအားလုံးကို ေတာင္းပန္ရံုမွတပါး က်ေနာ္ဘာမ်ား တတ္နုိင္ဦးမည္ နည္း။

အသံလႊင့္မီဒီယာနဲ႔ ပုံနွိပ္မီဒီယာ ဘာကြာသလဲ

အခု ၂၀၁၄ ခုနွစ္ကာလမွာ အသံလႊင့္ဌာနအားလုံး ကိုယ္ပုိင္၀က္ဘ္ဆုိက္ေတြရွိၿပီး သတင္းကို အသံနဲ႔ လႊင့္တာအျပင္ စာနဲ႔ျပန္တင္ထားတာကို အခ်ိန္မေရြး ဖတ္ရႈေနနုိင္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ၁၉၉၉ အ ေစာပုိင္းကာလက အသံလႊင့္ဌာနေတြ (BBC, VOA, RFA, DVB) အေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ၀က္ဘ္ဆုိက္ မရွိေသးပါ။ ရွိရင္လည္း သတင္းအသံေလာက္ကိုပဲတင္ၿပီး အခုေခတ္လုိ စာနဲ႔ျပန္ေရးၿပီး အေသခ်ာတင္ တာ၊ ၀က္ဘ္ဆုိက္ ဌာနဖြင့္ၿပီး သီးျခားတာ၀န္ေပးထားတာမ်ဳိး မရွိေသးပါ။


ဥပမာအားျဖင့္ DVB သတင္းဌာနဆုိရင္ အခုသုံးေနတဲ့ www.dvb.no မရွိေသးပဲ အရင္ေပၚတဲ့ လိပ္စာ အေဟာင္းကို သုံးေနရဆဲျဖစ္ပါတယ္။ ၀က္ဘ္ဆုိက္ဌာန သီးျခားမရွိေသးပဲ ေရဒီယုိက လႊင့္ၿပီးသြားတဲ့ အသံေတြကို ျပန္တင္ထားတဲ့အဆင့္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဆုိလိုတာကေတာ့ ''ျမန္မာ့အသံက တခါပဲ လႊင့္တယ္'' ဆုိၿပီး ျမန္မာေတြၾကားေျပာေနၾကအတုိင္း ေရဒီယုိဟာ တခါနားေထာင္ၿပီးတာနဲ႔ ၿပီးသြားတဲ့ အတြက္ ေရဒီယုိေပၚက စာအေရးသား ဘယ္လုိရွိသလဲဆုိတာကုိ ဆန္းစစ္ေလ့လာဖို႔ အဲဒီေခတ္က မလြယ္ခဲ့ပါ။

ဒါေပမယ့္ အခုေခတ္မွာေတာ့ အသံေတြ၊ ရုပ္ေတြကုိ ေရဒီယုိနဲ႔ တီဗီြမွာ လႊင့္တဲ့အျပင္ Script (စာသား) ေတြကုိပါ အေသခ်ာအေခ်ာေရးၿပီး ၀ကဘ္္ဆုိက္မွာ ျပန္တင္ေနၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အသံလႊင့္ မီဒီယာ Broadcast Media အေရးအသားနဲ႔ ပုံနွိပ္စာေပအေရးအသား Print Media (သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း) ဘယ္လိုကြာသလဲဆုိတာကို စိတ္၀င္စားသူတုိင္း အလြယ္တကူေလ့လာ နုိင္ေနၿပီျဖစ္ ပါတယ္။ ဒီလုိ အင္တာနက္ေပၚမွာ အသံေတြ၊ အရုပ္ေတြ၊ စာေတြ ေရးသားတင္ျပတာကိုေတာ့ Online Media လုိ႔ေခၚၾကပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ကံဆုိးတယ္လုိ႔ ေျပာရမလားမသိပါ။ အခုေနာက္ပုိင္း နယ္သတင္းေထာက္တခ်ဳိ႔နဲ႔ အသံလႊင့္ သမားတခ်ဳိ႕ဟာ အသံလႊင့္မီဒီယာစကားလုံး အသုံးအႏႈန္းျဖစ္တဲ့ လုိ-တုိ-ရွင္း ေရးနည္းကိုအေလး မထားပဲ ပုံနွိပ္မီဒီယာစာသားဆန္လွတဲ့ ရွည္လ်ားေထြျပား Lead (သတင္းအစ စာတန္း) ေတြန႔ဲေရး သားေနၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ႁခြင္းခ်က္အေနနဲ႔ကေတာ့ အခုေခတ္ေရဒီယုိက အင္တာနက္မွာ နား ေထာင္တာမ်ားတဲ့အတြက္ ၀ါက်ရွည္လုိ႔ နားမရွင္းရင္လည္း ေနာက္ျပန္ရစ္ၿပီး ထပ္ခါထပ္ခါ ျပန္နား ေထာင္နုိင္သားပဲလုိ႔ သေဘားထားႀကီးေပးရေတာ့ မယ္ထင္ပါတယ္။

ထားေတာ့။ အခုေခတ္ ၂၀၁၄ မတုိင္မီ ''ျမန္မာ့အသံက တခါပဲလႊင့္တယ္'' ဆုိတဲ့ ေခတ္မွာဆုိရင္ေတာ့ လက္ရွိ အသံလႊင့္မီဒီယာသမားတခ်ဳိ႕ ေရးေနတဲ့အေရးအသားမ်ဳိးနဲ႔ မရပါ။ လုိ-တုိ-ရွင္း နည္းကို အတိ အက် သုံးဖုိ႔လုိပါတယ္။

ထားေတာ့။ အခုေခတ္ ၂၀၁၄ မတုိင္မီွ ''ျမန္မာ့အသံက တခါပဲလႊင့္တယ္'' ဆုိတဲ့ ေခတ္မွာဆုိရင္ေတာ့ လက္ရွိ အသံလႊင့္မီဒီယာသမားတခ်ဳိ႔ ေရးေနတဲ့အေရးအသားမ်ဳိးနဲ႔မရပါ။ လုိ-တုိ-ရွင္း နည္းကို အတိ အက် သုံးဖုိ႔လုိပါတယ္။ Broadcasting Language ကုိ သေဘာေပါက္ဖုိ႔လိုပါတယ္။ ဆုိလိုတာကေတာ့ ေရဒီယုိသတင္းဟာ နားေထာင္လုိက္တာနဲ႔ ပရိတ္သတ္နားထဲကုိ တန္းျပီး၀င္သြားဖုိ႔လုိပါတယ္။ အသံ က မၾကည္လင္ (လုိင္းအား မေကာင္းတဲ့အတြက္) တဲ့ၾကားထဲ ၀ါက်ေတြကရွည္၊ ေလသံ အျဖတ္အ ေတာက္က မရွင္းမလင္း၊ စကားလုံးအသုံးအနံႈးက ေထြျပားေနရင္ အသံလႊင့္သတင္းသမားေကာင္း မျဖစ္နုိင္ပါ။

Broadcasting ဆရာသမားေတြရဲ့စကားေတြကိုကုိးကားရမယ္ဆုိရင္ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္ေတြမွာပါရွိတဲ့ သတင္း၊ သတင္းေဆာင္းပါးေတြကို ပရိတ္သတ္ကဖတ္တဲ့အခါ တေယာက္ခ်င္းဖတ္တာျဖစ္ျပိး ေရဒီယုိ ကုိနားေထာင္တဲ့အခါမွာေတာ့ စုေပါင္းနားေထာင္ေလ့ရွိတယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။ တခ်ဳိ႔ဆုိရင္ သီးျခားနား ေထာင္ ေနတာမ်ဳိးမဟုတ္ပဲ ျဖတ္သြားျဖတ္လာရင္းနဲ႔လဲ ေရဒီယုိကသတင္းကုိ နားေထာင္သြားနုိင္ပါ တယ္။ တနည္းအားျဖင့္ အသံလႊင့္မီဒီယာက Mass Media သေဘာကုိေ္ဆာင္ျပီး ပုံနွိပ္မီဒီယာက သီး ျခားတဦးခ်င္းသေဘာကို ပုိေဆာင္တယ္လို႔ယူဆမိ္ပါတယ္။

''ေသာတရွင္မ်ားခင္ဗ်ား'' ဆုိတဲ့စကားလုံးကုိ ေရဒီယုိမွာသာၾကားနုိင္ျပီး ပုံနွိပ္မီဒီယာမွာမရွိပါ။ ''ဖန္သား ျပင္မွာေပၚရႈစားရမွာျဖစ္ပါတယ္'' ဆုိတဲ့စကားဟာ တီဗီြ အတြက္သာျဖစ္ျပီး တျခားမီဒီယာေတြမွာ မရွိ ပါ။ Broadcasting Media ခ်င္းတူတာေတာင္ တီဗီြ မွာက အရုပ္ပါတဲ့အတြက္ ၀ါက်ရွည္လုိ႔မရွင္းတာကို ပရိတ္သတ္က သိပ္သတိမထားမိပါ။ သတင္းဖတ္ေနသူထက္ ျပေနတဲ့ပုံကို ပရိတ္သတ္က ပုိစိတ္၀င္ စားေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေရဒီယုိမွာကေတာ့ အေထာက္ကူျပဳပစၥည္းဘာမွမရွိ။ သတင္းဖတ္သူ အ သံနဲ႔ Actual အသံလုိ႔ေခၚတဲ့ ၾကဳိတင္အသံသြင္းယူထားျပီး ျပန္ဖြင့္ျပတဲ့အသံပဲရွိပါတယ္။ အဲဒီအသံ နွစ္ခု မရွင္းဘူးဆုိရင္ လႊင့္သမွ် အလကားျဖစ္သြားနုိင္ပါတယ္။

အရင္ နယ္သတင္းေထာက္ဘ၀နဲ႔ သတင္းပုိ႔ေနစဥ္ကေတာ့ ကြန္ျပဴတာလဲ မရွိတဲ့အတြက္ ကုိယ္ပုိ႔တဲ့ အသံ ဘယ္ေလာက္ရွည္မွန္းလဲ မတြက္တတ္ပါ။ တခါ သတင္း Script ကုိလဲ ဗလာစာရြက္ေပၚ လက္ ေရးနဲ႔ေရးျပီး ဒီတုိင္းဖတ္လုိက္တာဆုိေတာ့ စာဘယ္နွစ္လုံးရွိမွန္းလဲ တခါမွ မေရတြက္မိပါ။ ဒါေပမယ့္ ေအာ္စလုိရုံဳးခ်ဳပ္မွာေတာ့ အားလုံးကြန္ျပဴတာစနစ္နဲ႔။ သတင္းတပုဒ္အတြက္ စာလုံးေရ ဘယ္ေလာက္ ရွိသလဲ။ အဲဒါကုိဖတ္ျပီး ကြန္ျပဴတာေပၚတင္လုိက္ရင္ ဘယ္နွစ္မီနစ္ရွိသလဲ တခါတည္း တန္းေပၚေနပါ တယ္။ အဲဒီလုိမေပၚလုိ႔မရ။ မေပၚရင္ အခ်ိန္တြက္ရခက္ျပီး သတင္းအျမီးျပတ္တာျဖစ္သြားနုိင္ပါတယ္။

အဲဒီကာလက အခုေခတ္လုိ ေဇာ္ဂ်ီေဖာင့္ (font) မေပၚေသးတဲ့အတြက္ Mr Burma တည္ထြင္ထားတဲ့ Winn-Burmese ေဖာင့္ကုိသုံးရပါတယ္။ Winn-Burmese ကုိ ၁၈ နဲ႔ရုိက္္ထားတဲ့ A4 တမ်က္နွာကုိ ပုံ မွန္ Standard အသံနဲ႔ဖတ္ရင္ ၂ မီနစ္ ၃၀ စကၠန္႔ရွိပါတယ္။ အခုေနာက္ပုိင္း ေဇာ္ဂ်ီေဖာင့္ေပၚတဲ့ အခါမွာေတာ့ ၁၁ နဲ႔ ရုိက္ရင္ Winn-Burmese ၁၈ နဲ႔ညီပါတယ္။ ၾကားမွာ Actual အသံ၀င္မယ္ဆုိရင္ အသံ ဘယ္နွစ္စကၠန႔္ ထပ္ေပါင္းေပါ့။ ဒီလုိနဲ႔ သတင္းနဲ႔ အသံလႊင့္ခ်ိန္ကုိ ကြက္တိျဖစ္ေအာင္ တြက္ ထားရပါတယ္။

ေရဒီယုိအသံလႊင့္ခ်ိန္မွာ အေလ်ာ့အတင္းလုံး၀မရွိပါ။ ည ၉ နာရီမွာအသံလႊင့္ခ်ိန္ဆုိရင္ ၉ နာရီ အတိ မွာ လုံး၀ကြက္တိ လႊင့္ရပါတယ္။ စကၠန္႔ပုိင္းကအစ အတိမ္းအေစာင္းမခံပါ။ ျပီးတဲ့အခ်ိန္ဆုိလဲ ဒီလုိပါပဲ။ လုံး၀ကြက္တိ။ အခ်ိန္ေက်ာ္သြားတဲ့အထိ သတင္းကမျပီးေသးလုိ႔ဆက္ဖတ္ေနလဲ လုိင္းကျပတ္သြား ျပီ ျဖစ္လုိ႔ ဖတ္ေနတဲ့လူနဲ႔ စက္ဆရာကလဲြျပီး ဘယ္သူမွ မၾကားနုိင္ေတာ့ပါ။ ဒါဟာလဲ အသံလႊင့္မီဒီယာနဲ႔ ပုံနွိပ္မီဒီယာေတြၾကား အခ်ိန္တြက္ခ်က္မႈနဲ႔ပတ္သက္ျပီး အေရးၾကီးတဲ့ ကြာျခားခ်က္တခုလုိ႔ထင္ပါ တယ္။        ။

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More